Reklama
 
Blog | David Grossmann

Marketing v sociálních sitích sítě

Facebook , internetová služba postavená na principu social networking a určená především středním a vysokým školám, je určitě jedním z hitu mezi studenty nejedné americké univerzity. Vždyť prohlédnou si fotky z divokých večírků kamarádů nebo najít jedince s podobnými sexuálními zájmy je díky ní vcelku jednoduché. Není proto divu, že využíváním této sociální sítě nebo rozšířenějšího MySpace jsou zdejší studenti ochotni strávit poměrně hodně času. Unikají tak mimoděk například i televizní reklamě. Guerrilla marketingu na ně čeká ale i zde.

Tak například minulý měsíc vytvořil udajný student Technické univerzity ve Virginii Brody Ruckus diskusní skupinu, která měla sloužit pouze k naplnění jeho intimní fantazie. Uvedl totiž, že pokud se do skupiny přihlásí více než 100 000 lidí, jeho slečna bude souhlasit s tím, že ke společnému sexu přiberou ještě jednu dívku. Za par dní ho podpořilo téměř půl milionu uživatelů Facebooku, o dalších pár dní pozdějí se ale ukázalo, že za celou akcí stojí společnost Ruckus Network . Její výkonný ředitel Michael Babel pozdějí řekl deníku The New York Times, že se jednalo pouze o experiment v guerrilla marketingu, který byl nakonec uspěšnější než společnost čekala.

Méně skandálním způsobem nyní stejnou strategii využívá firma Procter & Gamble. Odmění totiž týmy jednotlivých univerzit, kterým se podaří zařadit do její skupiny nejvíce lidí. Chce se tak využít současný zálibu uživatelů Facebooku ve vytváření megaskupin. Doba, kdy k reklamě na internetu stačily pouze reklamní bannery je tedy nenávratně pryč. Vždyť své stránky na MySpace nebo Facebook mají i postavy z televizních reklam, a kdo by nechtěl být přítel té slečny s užasným spodním prádlem od firmy American Eagle nebo chlápka s neodolatelným parfémem společnosti Axe.

A jak na reklamní taktiky reagují samotní uživatelé? Podle socioložky Danah Boyd, jim zatím nevadí. Vždyť v Americe na ně utočí odmalička. Navíc se zdá, že ji jsou ochotni lépe akceptovat, protože je relevantní. Síly reklamního prostoru internetových sociálních sítí si už všiml i Microsoft či Google. Ten zaplatil společnosti News Corporation 900 miliónů amerických dolarů za práva prodávat další tři roky na MySpace reklamu.

Reklama