Reklama
 
Blog | David Grossmann

Evropané jsou „Ztraceni“ v amerických seriálech

Lost (Ztraceni), Desperate Housewives (Zoufalé manželky) nebo Grey's Anatomy (Chirurgové). Letmý pohled do programu amerických televizí naznačuje, že odečteme-li dvě tři sezóny a pro mě stále nesnesitelné množství reklam, večery zdejších a českých diváků se zas tak uplně neliší. Tento stav ale není příznačný jen pro Česko. Americké společnosti totiž hlasí velký comeback na evropské obrazovky.

Ne že by americké televizní seriály z evropských stanic uplně vymizely, ale v posledních letech většina kanálů starého kontinetu sázela více na vlastní produkci. Trend se konec konců projevil i v českých televizích. Nyní se zajem pomalu obrací a na rozdíl od minulých roků i české TV svým divákům servírují čím dál tím víc a stále žhavější americké hity. Británie nebo Německo jsou ale v konzumaci americké televizní laviny ještě dál. Tak například ve městech Spojeného kralovství se v polovině října objevily billboardy s napisem Nothing good ever came out  of America.  Za pár dnů se ukázalo, že na britském antiamerickém resentimentu založený text je paradoxně součastí provokativní reklamní kampaně na nový digitální televizní kanál Five US, který 16. října  začal vysílat výhradně americkou produkci. Pouze americkým seriálům jsou vyhrazeny i úterní večery na německé RTL a pro velký divácký úspěch, chce společnost tuto strategii od 7. listopadu rozšířit i na čtvrtky.

To nahrává producentům velkých společnosti v USA. V minulých letech totiž do výroby programů investovaly nemalé peníze. Jen pilotní díl seriálu Lost stál podle odhadů až 14 miliónů dolarů, průměrná cena ostatních pořadů společnosti ABC se přitom pohybovala kolem čtyř milionů. Mediální analytici deníku The New York Times řekli, že zájem evropských televizí bude zřejmě nadále stoupat a to i přesto, že příjmy z reklamy u nejdůležitější kanálů v posledních letech stagnují nebo mírně klesají. Evropské společnosti totiž musí zaplnit stále více vysílacího času, který přináší například postupná digitalizace. A nakupovat pořady v zámoří je pro ně mnohem levnější než vytvářet vlastní produkci. Podle odborníků tak Evropa prožívá největší nápor americké televizní zábavy od osmdesátých let, kdy zdejším obrozovkám vládl Dallas a Dynastie. (Češi a s nimi i další východoevropané si na tyto seriály museli až do roku 1989 počkat.) 

Televizní zábava ale neputuje přes oceán pouze jedním směrem. Holandská show Big Brother například rozpoutala v USA lavinu reality shows, populární tu byly a jsou i britské soutěže Who Wants to Be a Millionaire? (Chcete být milionářem?) a Pop Idol (Česko hledá superstár). Zda se podaří na rozlehlý americký televizní trh proniknout i dalším evropským formátům ukáže budoucnost. Někdy přiště třeba napišu, na co se možna budete dívat v TV za rok. Zatím bych chtěl jen Kateřině Kadlecové vzkázat, že Jack ztloustnul, Locke se přestal holit a Kate nakonec přiznala, že miluje…

Reklama