Reklama
 
Blog | David Grossmann

Do Česka vtrhla revoluce v reklamě

Google začne na českém trhu nabízet své reklamní služby Adsense a Adwords. Na první pohled zpráva, která se většiny lidí příliš netýká. V praxi ale znamená, že Vaše webové stránky mohou mít téměř stejnou reklamní sílu jako třeba Idnes . Do Česka tak pět let po svém spuštění přišla služba, která změnila svět internetové reklamy. A jízdu na jejím dlouhém ocasu může vyzkoušet každý z nás.

Google totiž dobře ví, co lidé na jeho stránce hledají. Deset
nejzadávanějších slov jsou jen tři procenta veškerého internetového
pátrání. Za nimi nasleduje vesmír nekonečného dlouhého ocasu dalších termínů, které lidé do vyhledávače zadávají. A všechny tyto výrazy se
mohou proměnit ve vysoce cílenou reklamu. A v roce 2001 se také
proměnily. Jednoduchost systému nevyžaduje téměř žádný lidský zásah.
Cena vstupu na reklamní trh se tak výrazně snížila i na straně
inzerentů. Navíc platí jen tehdy, když jejich reklamní link opravdu někoho zaujme.

 

excite.gif
Zdroj: Joe Kraus, Excite search engine (2001)

 

Reklama

 

Google vydělává přes devět miliard dolarů ročně a jeho zisk se každých
devět měsíců zdvojnásobí. Přestože mu nejvíc peněz stále přináší
reklamní odkazy z nejčastěji vyhledávaných výrazů. Nejvíce zákazníků má
své reklamní linky na méně populárních stránkách, což je podle
odborníků velký potenciál do budoucnosti.
 
Reklamní vizionáři z Googlu si navíc uvědomili, že pokud je jednoduché
přidat relevantní reklamu k hledaným výrazům je stejně snadné, podle klíčových slov, zapracovat reklamní odkazy i do jakékoli webové stránky. Slouží k tomu jednoduchý html kód, který se může objevit na profesionály vytvářeném portálu stejně lehce jako na na amatérských
stránkách. Inzerci tak může publikovat na svých stránkách každý z nás.
Zaplaceno dostaneme, jen když na reklamní odkaz někdo klikne.

Možná
jsem to s tím "vtrhnutím revoluce" v titulku článku trochu přehnal.
Nevím sice jak úspěšně a jak dlouho, ale podobnou službu už na českém
webu nabízí už například společnost adFox
spřízněná s portálem Centrum.cz . V každém případě tuto myšlenku poprvé
aplikoval právě Google. Jak se mu bude dařit v Česku ukáže čas. V USA
se před několika týdny rozhodl překročit hranice internetu a začal prodávat reklamu i v klasickém tisku.